My Cupcake's

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Friday, March 5, 2010

Halal Haram...makanan harian kita

Sedar tak sedar rasanya kita mudah memperlekehkan apa yang kita ambil buat tubuh badan kita.
Saya dapati terlalu banyak hidden agenda dari pengeluar/pengedar bukan Islam di Malaysia ni yang sengaja menipu secara terang-terangan ataupun tidak. Ini adalah pendapat saya saja..Terpulanglah anda sekalian kisah ataupun tidak..Bagi saya mereka tidak tahu atau tidak faham definisi sebenar makna HALAL itu...jika tiada BABI maka makanan itu dikira Halal...

Ya...kita semua tahu sebagai umat Islam kita diharamkan untuk memakan binatang ini kecuali dalam keadaan darurat sahaja...tapi jika dibayangkan kita berada di dalam keadaan darurat...mampukah kita ini menelan walaupun hanya secebis dagingnya?...tak terlintas difikiran dan yang pasti saya memang tak mampu membayangkan keadaan itu..Kenapa yea kita tidak boleh makan binatang ini? Apa yang saya tau binatang ini sejenis yang pengotor...jadi ia boleh membawa pelbagai penyakit...contohnya penyakit JE...lagi satu maaf saya nak cakap mereka yang mengambil terlalu banyak makanan dari binatang ini pasti badanya bau hanyir...

Ok...teruskan pada topik utama..bukan binatang ini yang saya nak persoalkan..saya nak cakap tentang makanan yang berada dipasaran sekarang ni....sungguh melambak-lambak bagaikan cendawan yang tumbuh selepas hujan...ok berfalsafah sikit...Benarkah makanan ini HALAL? Pastikah kita?

Oleh itu saya telah amik inisiatif utk menjadi ahli kepada produk HPA iaitu dijamin HALAL pengeluarnya. Saya cuba mencari sesuatu yang HALAL buat diri saya kerana takut terlibat denga perkara tidak halal la pula...kenapa HPA? Mencari yang HALAL itu wajib bg kita sebagai umat Islam...lagipun tak salah kalau kita menolong pengeluar Islam ini mengembangkan ekonomi Islam di serantau ini agar umat Islam tidak dipandang lemah. Ekonomi Islam perlu kukuh agar tidak ditindas.

Marilah kita beramai-ramai menyokong produk Islam!!!







1 comments:

Norulhuda Sarbangi said... [Reply to comment]

mencari yang halal itu wajib sebagai umat Islam...